tisdag, maj 23, 2006

Äntligen ute...

Så idag är det tisdag...
jag beställde en ny handbromswireMeca. Hämtade den idag och monterade den sedan. Det blev kanon och tog kanske en kvart. Nu monterade jag dit, kardan, avgasrör etc. igen och det blev rätt bra faktiskt. Bara att lufta frambromsarna kvar men det gick inte så bra.

På höger fram så gick nippeln av trots att den flitigt sprayats med 5-56 i några dygn och på vänster sida så var nyckeltagen så dåliga att jag inte kunde öppna den med annat än en bra hylsa. Jag får nog köpa några bra++ extraheringsverktyg för att ta ut skruvar med och sedan köpa nya nipplar.

Nu går bilen att köra med och den går rätt ok. Det är väl dags med en ombesiktning så snart som möjligt.

Hej så länge..

söndag, maj 21, 2006

Bakbromsar & Vakuum...

Så i torsdags så skulle jag montera på bromsoken men det blev inget av med det.Jag började på högra sidan för det var minst kladdigt där och såg nästan omedelbartatt skivan på den sidan var sprucken så jag lade ned och ringde och beställde nya skivor, de skulle komma på lördag.

På lördag åkte jag och hämta skivorna och mekade på allt, ok, skivor etc. Jag luftade bromsarna och det blev bra sedan monterade jag handbromswiren och min far satt i bilen och skulle kolla så att det blev bra... smack!!

Den gick av... wiren alltså. *fan* Jaha bara att försöka få tag på en wire i morgon söndag. Jag började kolla lite på vakuumproblemet som sedan inte visade sig vara så som jag trodde.Bränsletrycksregulatorn hade en egen vakuumslang så det var inga fel med det.Jag kollade den slangen som gick till laddtrycksmätare och det visade sig att jag lyckats med att klämma ihop den mellan pedalstället till kopplingen och karossen när jag bytte kuggsegment på kopplingspedalen!!! Jag släppte på pedalstället tog bort slangen och startade motorn och så hade jag bara -0.1bars tryck...leta leta...Jag tog bort och pluggade vakuumslangen på dumpventilen och då fick jag tryck i mätaren när jag startade bilen.
Slutsats: Dumpventilen läcker som ett såll...

Nu skruvade jag tillbaka inredningen och satte dessutom dit en extra oljetrycksmätare i det tomma instrumenthålet.Jag bytte ut lambdasonden till en annan som jag har ligger som har bättre kablar och jag kommer låna ett originalchip som passar till en styrbox jag har lånat och se om det fungerar bättre i besiktningen då.Andra stift skall nog på också sedan är det besiktningsdags...Nu väntar jag på att det skall bli måndag så jag kan jaga wire till handbromsen...until next time...

torsdag, maj 18, 2006

Besiktning...

På måndagen köpte jag nya renoveringssatser eftersom jag skulle få 2:a på det på besiktningenoch fixa det på tisdag kväll. Jag spolade även av bilen undertill då jag hade drivknutsfett bådehär och där efter de spruckna damaskerna.

På tisdag morgon så åkte jag till besiktningen. Jag fick 4poäng. 2 på läckande bromsok och 2på för högt lambdavärde på förhöjd tomgång. Värdet var 1.3! Något högt kanske.Jag får kolla läckor i systemet, köra lite med bilen samt gå över alla kontaktdon. Jag skall låna en L8 box med originalchip också så skall det nog bli bra. I övrigt så fick besiktningsmannen motorstop och det såg ut som han tänkte "varför kan inte folk åka gocart istället" men sedan smög han väg så fint med sinterkopplingen. Bra gjort.

Det blev inte intressantare än så men han gillade bilen trots att klockan var 07:20 på morgonen.Jag träffade även lite annat folk jag kände där. Kul.
Jag åkte och jobbade och sedan hem och meka isär oken... :(
Höger ok var helt kass invädigt, enklast att byta.

Jag handlade två utbytesok på onsdagen så attdet blir lika bra på båda sidor. nu är det bara skivor bak, slitsa skivor fram samt bättre beläggsedan är bilen bankörnings vänlig.

Ikväll skall jag byta oken bak.
Det blev som jag trodde, jag fick ut bilen på tisdagen och sedan blev det regn... Det är inte första gången.Jag får offra lite till solgudens ära eller något så att det blir bättre väder i helgen...

måndag, maj 15, 2006

Bromsproblem...

Idag var det en uppsamlar dag.En hel del småfix skulle göras.Ta ur en trasig skruv och sätta dit en ny i spoilerljuset, sätta på spoilern fram, sätta på katalysator, slipa bensin/bromsrör, fixa sladden till lambdasonden och kolla bromsarna bak eftersom handbromsen inte fungerade.

Allt gick bra fram tills jag skulle kolla handbromsen. Det slutade med att det läckte ganska duktigt med bromsvätska när man bromsar ur hanbromsarmens packbox.Jag kommer inte att hinna fixa detta innan besiktningen i morgonbitti kl 0720 så detfår vänta och jag får ta de 2:orna. Meca hade iallafall renoveringskit hemma så jag skall åka förbi och handla 2st sådana när jag åker från jobbet. Jag har ju funderat på att renovera oken en längre tidmen det har inte blivit av, nu får man skylla sig själv.Jag såg att en hel uppsättning bromsrör(inte slangarna) kostar 279Kr, jag måste kolla hur kvalitén på dessa är. Svårt att komma undan billigare i alla fall.

Kvar att göra idag är att spola motorn undertill för att få bort allt kladd från när drivknutsdamaskerna var trasiga. Det blir intressant att se hur detta går.Egentligen borde man besikta på hösten istället så att man slipper det på våren när man inte vet hur saker och ting fungerar.

lördag, maj 13, 2006

Motorstopp....eller inte?

Idag var det då isärplockning av startmotor på schemat.Jag tog bort den och testade enbart motorn utan solenoidoch den gick men kanske inte perfekt så jag plockade isärmotorn och rengjorde och smorde. Den gick verkligen lätt sedan, inte som innan...
Prokörde motorn och det såg mycket bättre ut.Provkörde sedan solenoiden också men motorn ville knappt snurra. Jag tog isär solenoiden. Det krävdes lite lödning. Jag är förvånad att den gick att starta över huvudtaget förra året. Så mycket skit, och så illa bränd som den var...

Jag gjorde rent och fettade inte försiktigt med kopparpasta och satte ihop allt. Det innebär lite lödning men ingetavancerat så det kan nog göras av de flesta med en hyggligt kraftig lödkolv.
Jag hade en 75w:are och det gick bra.

Jag provkörde direkt mot batteri och den gick fint :D
Nu monterade jag startmotorn på bilen och skulle provköra. Jag kollade oljan och vattnet...igen och det såg bra ut. Sedan vred jag på tändningen och såg till att den fick ordentligt soppatryck.Vred ett hack till och brum brum, den gick igång direkt trots att den varit avstängd sedan i december.

Intressant ljud från nya växellådan :p Nu fick den gå en liten stund. Stängde av och kollade oljan och vattnet ochfyllde på lite. Startade och den fick gå varm.
Så man skulle prova att köra med sinterkoppling, det skall ju vara så svårt att köra med. Digitalkoppling, massor med motorstop etc. Jag skall upp för en backepå 25% med sinterkoppling som jag skall köra för första gången och jag har kört volvo 745 automat hela vintern. Jag tippade på 5 motorstop. Flickvännen tippade på 3 och polaren på mellan 5-8st... Det såg inte så ljust ut

Döm om min förvåning när det var mycket lättare än alla skrönor.Jag smög ut garaget och uppför backen utan problem.
Lät den gå en stund och ryka av sig alla oljor som fanns på muttrar etc. Sedan rullade jag iväg på 1:an, smög i 2:an osv alla växlar fungerade fint.Gasade på lite försiktigt...pofff Jag hade visst glömt att skriva åt en slangklämma mellan turbon och intercoolern. Snabbt fixat. Jag tog någraprovrundor och parkerade bilen i garaget igen.

På hela taget är jag mycketnöjd. Nya lådan verkar fungera fint det lilla jag åkt med den. Nya bussningarnatill växelspaksstället gjorde susen, stumt och fint.
I morgon skall jag putsa på bromsrören, fixa lite med handbromsen samt byta till originalchip och sätta på katten samt sätta på frontspoilern. Sedan är det motortvätt och hasplåt kvar. På tisdag är det besiktning...hur svårt kan det va :D

När jag sedan satte mig och skulle köra 745:an igen så hade jag vant mig av med att köra automatare...det gick fort :D
Ha det bra tills nästa gång...

fredag, maj 12, 2006

Starta eller inte starta...

Idag skulle jag nog hinna göra ett startförsök som det såg ut.Jag började med att byta olja vilket gick förvånansvärt bra med tanke på att jagbrukar dränka in ena armen i olja när jag tar bort filtret. Jag antar att det itne varså mycket olja idag eftersom den inte varit startad på ett bra tag.

Jag satte även på hjulen, de skulle nog behöva en renovering för de har levt ett hårt liv.Men ändå, det blev fint. Det känns skönt nu när det är så nära. Jag plockade i ordning litei garaget så att jag skulle kunna backa ut bilen, sopade undan lite skit.
Åfan, jag måste ju sätta dit växelspaken... Sagt och gjort. Jag monterade dit spakenoch j-ar anamma vad tight växellådan känns nu med nya bussningar, ny drevsats ochborttagna bussningar i spaken. Nice...

Var även tvungen att sätta dit lite inredning under instrumentpanelen som jag tagit bort närjag bytte detaljer på kopplingspedalen igår. Hmm, hyggligt styv koppling. Det blir nog inte såkul att sitta i bilkö med denna men vem skall sitta i bilkö ;)

Dax att starta bilen, batteriet var ju fulladdat igår så det borde gå bra.Vrider om nyckeln...klick...försöker igen...klick vafan! Åker och hämtar startkablar med en rasandefart men när jag provar dem så är det samma sak...trist. Det hade varit fint att avsluta fredagen medatt prova bilen en sväng men det får bli en annan dag.

I morgon skall jag ta bort startmotorn och se om den går vid sidan av.Jag minns att jag vid ett par tillfällen hade problem med startmotorn förra året och det kanske inte var heltoväntat att den skulle lägga av men jag hade glömt det *surt* Hoppas bara den kärvar eller liknande.
Det blir i morgon...
Ha det så bra tills nästa gång

torsdag, maj 11, 2006

Japaner japaner...

Idag blev det mekande på olika sajter.Till att börja med så var jag i mina föräldrars garage och snyggade till min japsdämpare i kolfiber. Jag har bara en sak att säga och det är att: Köp inte japsdämpare som är nitade och köp inte japsdämparesom har kolfiber som yttre "vägg" det ska isåfall endast vara för syns skull inte vara en egentlig vägg... Min håller på och trillar isär så jag fick nita om den. Sedan tvättade jag den med fälgtvätt och poleradelite snabbt med autosol. Blev bättre men inte bra. Nästa gång blir det en helsvetsad.

Jag hämtade vatten och sedan åkte jag till garaget och började blanda kylarvatten. Klockan går när man har kul så efter en stunds ihällande av kylarvatten så åkte jag och hämtade flickvännenpå jobbet och så åt vi lite snabbmat och körde ett bord till min mor. Jag kollade även luften i mina sommarfälgar.Efter detta så åkte vi tillbaka till garaget och flickvännen städade åretruntbilen lite. Det är väldigt mycket och:ande nu... ;)
Jag fortsatte fylla på vatten tills det var klart sedan så fixade jag lite med kontaktspray i några viktiga kontakter så som värmekontakten till kylfläktarna samt kylfläktskontakterna och motorkontakterna. Jag monterade på avgasröretoch det blev rätt bra, iallafall så länge avgasröret är kallt ;) Tiden går som sagt fort när man har kul så det började bli dax att åka hem men jag förberedde för att byta olja nästa gång jag är i garaget.
I morgon blir det nog eventuellt uppstart, skall bli intressant :D
Ha det bra tills nästa gång...

Tappa drivaxel...eller inte

Det blev ju lite dåligt med bilder sist så här kommer en uppdatering. Man vill ju inte tappa drivaxlarna hur som helst. Jag gjorde ju det för några år sedan på grund av dåliga motorkuddar å jag bygde nya motorfästen(här & här) strax efter men uptäckte iår när jag skulle justera dem att de behövde förstärkas(här & här). Inte världens vackraste men det fungerar bra.

Eftersom det gått några år sedan och jag märkt att den drivaxel jag bytte till på höger sida var för lång så bytte jag tillbaka till den gamla drivaxeln men med fräscha drivknutar. Den gamla drivaxeln är ca 20mm kortare och jag ville därför kolla så att jag inte skulle tappa den igen. Iom att jag skulle byta drivknutsdamaskerna så hade jag ju allt isärplockat så det var enkelt att kolla så att frigången var ok. Det visade sig att det var goda marginaler. Så nu är det nya damasker(här & här) och kortare axel på höger sida så det skall fungera bra att köra med på bana. Jag är nöjd med resultatet men det finns ingen tid innan besiktning att tvätta bort allt kladd som kommit från de läckande damaskerna så det får bli en senare fråga.

Nu har jag också städat lite bland diverse slangar i motorrummet så det blir lite prydligare än det var förra säsongen, det känns skönt. Jag har också lyckats få till en någorlunda bra(=läs besiktningsvänlig) återcirkulerande vevhusventilation OCH kunna ha det stor K&N Kon filtret. Det känns bra. Jag monterade också dit kylare, Intercooler, vattenslangar och dyligt.

Med den nya kopplingen(här) så behövdes det ett nytt kuggsegment till koplingspedalen(här, här, här, här & här). Det var lite krångligt att komma åt under instrumentpanelen för att få bort pedalstället men det gick ändå väldigt bra. Man kan se skillnaden på diameter på kuggsegmenten här, det nya är till höger och det gamla till vänster. Jag trodde först att det nya skulle vara av mindre diameter då lamellkorgen är hårdare avfjädrad men tydligen hade jag fel ;) Den ändrade hävstångsmekanismen sitter i lamellkorgen inte på kopplingspedalen. Jag monterade dit den bakre kardanaxeln samt bromsarna fram.

Det skall dit nya bromsskivor, klotsar fram samt helt nya olja i hela systemet senare i sommar. Jag bytte ju förra året till MINTEX 1144 bromsklotsar men jag kan säga att de är skräp och jag är mycket missnöjd med dessa. Jag kommer sedan att köra på Performance Friction belägg istället, då blir det bra. Jaja ni får ha det så bra tills nästa gång, kanske bara kanske så står bilen på fötterna efter en provtur.

tjingeling

onsdag, maj 03, 2006

Våren är nära...

...eller egentligen är den redan här. Utanför hör man polarna åka omkring och gasa och själv förbannar man sig för att man är sen med att få bilen i ordning...igen.

Nu är det väl inte så illa som det låter, jag ligger ju trots allt bättre till än planerat(och bättre till än andra år) men ibland känns det väldigt stressigt när solen lyser och fåglarna kvittrar. Det blev inte det bättre av att man åkte på en supertrevlig USA resa och hälsa på syrran, men det ångrar jag definitivt inte.
Resan kan du läsa om här --> USA Resan.

Hursomhelst så när jag för 2 veckor sedan pratade med en polare så hade han beställt besiktningstid och det fanns massor med tid och man kunde få samma vecka utan problem så jag tänkte att då kan jag dröja med det till jag närmare vet när det är dax. I förrgår så pratade jag med en annan polare och då var det inte lika lätt så man kände paniken krypa sig på. Idag beställde jag tid och jag kunde få en tid ca en och en halv vecka fram i tiden vilket jag tycker är acceptabelt, jag har ju trots allt lite kvar att göra.

Så jag var en sväng till garaget idag och fixade lite. på programmet stog utvärdering av drivaxel.

För ett par år sedan bytte jag drivknut efter att jag körde ur den högre inre efter ett förmodat fel på motorkuddarna. Jag skaffade en ny drivaxel på skroten och visste inte då att det fanns olika längder OCH det verkade inte någon annan veta heller då jag frågade på Fordklubbens forum och ingen där visste något. Ett par år senare dök det upp information om att det fanns en uppsättning drivaxlar som var längre och naturligtvis var det en sådan jag hade fått tag på. Om man kör normallugnt så märker man inte någon skillnad, men om man tar en kurva hårt så bottnar drivknuten och man hör ett... dumt ljud :D

Eftersom jag inte helt säkert visste vad som orsakat mitt drivknuts haveri för några år sedan så var det läge att göra en undersökning nu innan allt skulle ihop eftersom jag dessutom skall byta damasker på den axeln. Jag monterade ihop framvagnen med drivaxlen men utan damasker och utan den låsringen som håller drivaxeln på plats i yttre drivknuten. Jag matade sedan fulla utslag på fjädring och styrning för att se hur inre drivknuten arbetade i de olika extremlägena. Provets slutsats blev utmärkt, hur jag än gör och med drivaxeln skuten så att den bottna i yttre drivknuten så har jag alltid minst 1-1.5cm tillgodo så den skall inte kunna åka ut om allt är helt och nu har jag ju nya bra motorfästen som inte kan orsaka samma fel som tidigare så risken skall vara minimal.

Jag avslutade med att montera bort högersidan(för att nya drivknutsdamasker, fet och låsringar skall monteras) och montera vänstersidans fjäderben och drivaxel.

Behöver jag säga att jag längtar ut att åka med bilen? Ny drevsats, nya dämpare och ny koppling och chip. Fungerar allt som det skall så kommer det att bli en riktigt intressant sommar. Största problemet blir väl att ta sig upp ur garaget med 4-puckars sinterlamell men det är ett annat problem.

i morgon skall jag montera nya damasker och packa dem med fett och sedan montera högersidan igen.
Ha det bra tills nästa gång och gasa stumt!