torsdag, september 25, 2008

Säsongen kan sägas...

[Bilsäsongen]
Man nog säga att bilsäsongen varit riktigt bra. jag har trots allt hunnit med någon motortillställning mellan regnväder, sjukdomar och att hjälpa folk med saker. Visst, jag kanske inte hunnit med såpass mycket som jag hade önskat men jag har iallafall hunnit med mer än förra säsongen och faktum är att jag åkt i runda slängar 500mil med sommarbilen, riktigt bra faktiskt
och det har inte strulat med något. Nu i vinter stundar uppdateringar som skall göra nästa säsong ännu intressantare och det är väl lika bra att börja med det på en gång så att man hinner bli klart med det så snart som möjligt.

Försäsongen var väldigt seg, brist på motivation, pengar, kinaresa och mycket träning har gjort att projektet har hamnat lite avsides. Det heter ju skynda lugnt så det är så det får bli.

Under ett antal år så har mina avgasvärden varit ett problem om så var det nu iår också. Tidigare år så har det pendlat från perfekta avgasvärden till stolpe in och iår så var det helt omöjligt. Att det var helt omöjligt i år var nog inte så konstigt då det gjorts några smärre modifieringar som kan tänkas påverka avgasvärdena.

Mitt turboras -06 har gjort att bilen stått stilla då det varit mycket annat som gjort att det inte varit något engagemang i bilen men nu börjar det se ut som om det skall kunna bli lite mer.

När jag besiktigade så fick jag nedslag på däckmönster fram och avgasvärden. Andra däck införskaffades och för säkerhets skull så modifierades fjäderbenstallrickarna för att kunna få plats med den något större dimensionen(215x45x17) Tidigare så har "hörnet" på däcket som sitter in mot fjäderbenet skavts av när däcket belatstats hårt och sidledes. Det har funnits plats men när däcket belastas så ändrar det även form på ovansidan och ger därmed ett slitage. När sedan däcken blir mer slitet på grund av detta så slits det ännu hårdare på grund av dåliga hjulvinklar. Nu när jag kört 500mil på dessa däcken så kan jag konstatera att modifieringen var lyckad, jag ser inget slitage på däcken alls.

Nu åker jag med ett SAAB 900OG aggregat som är betydligt mycket mindre än mitt original aggregat. Jag kan iallafal köra och det har fått min inspiration att växa tillbaka lite. När man sätter sig i bilen efter att under 2år kört är gammal 745:a så är det helt sjukt vilken skön känsla det är och även om man nu i slutet av säsongen känner att det är vissa saker som måste förbättras då bilen känns...hmm lite opålitlig så är det ändå extemt skönt att ha fått åka i den under denna säsongen.

Jag har även börjat att bygga mig en ny mätarpanel, jag tror att den kommer bli rätt bra. Eventuellt får jag designa om den en smula då måtten inte stämde med vad som jag tidigare uppmätt och det beror nog på att jag inte varit tillräckligt noggrann eller möjligen att jag torrdesignade panelen utan att ha några mått alls från början ;)

Under säsongen har jag även fått låna bromsar att testa men adapterna till oken passade tyvärr inte så det blev inte så mycket med detta. När jag skulle besiktiga så fick jag även låna en uppsättning däck och fälgar och det är jag mycket tacksam för, Tack Sören.

Ett par andra projekt är att skaffa mig tillräckligt med bromskylning och det blir inte förrän bilen ställs av då jag behöver plocka isär framvagnen en hel del för att jag skall kunna arbeta enkelt. Roligare att arbeta på arbetsbänken än att krypa under bilen hela tiden. Jag skall dessutom försöka styva upp bakvagnen lite under vintern om jag har tid, råd och motivation. Nu känns den lite slapp därbak så hårdare bussningar till upphähningen för bakvagnsbalken och diffklumpen samt hårdare fjädrar bak skall nog göra susen.

Andra planer är att plocka bort krängaren fram och ersätta det mer kompressionsstag och separat knivkrängare.

Nu kommer inte alla dessa frändringar att ske i vinter även om jag är sugen men det är iallafall
lite framtida planer....

Motor och drivlina frågar ni....ja det finns mycket att göra där också men det behåller jag för mig själv så länge.