söndag, maj 21, 2006

Bakbromsar & Vakuum...

Så i torsdags så skulle jag montera på bromsoken men det blev inget av med det.Jag började på högra sidan för det var minst kladdigt där och såg nästan omedelbartatt skivan på den sidan var sprucken så jag lade ned och ringde och beställde nya skivor, de skulle komma på lördag.

På lördag åkte jag och hämta skivorna och mekade på allt, ok, skivor etc. Jag luftade bromsarna och det blev bra sedan monterade jag handbromswiren och min far satt i bilen och skulle kolla så att det blev bra... smack!!

Den gick av... wiren alltså. *fan* Jaha bara att försöka få tag på en wire i morgon söndag. Jag började kolla lite på vakuumproblemet som sedan inte visade sig vara så som jag trodde.Bränsletrycksregulatorn hade en egen vakuumslang så det var inga fel med det.Jag kollade den slangen som gick till laddtrycksmätare och det visade sig att jag lyckats med att klämma ihop den mellan pedalstället till kopplingen och karossen när jag bytte kuggsegment på kopplingspedalen!!! Jag släppte på pedalstället tog bort slangen och startade motorn och så hade jag bara -0.1bars tryck...leta leta...Jag tog bort och pluggade vakuumslangen på dumpventilen och då fick jag tryck i mätaren när jag startade bilen.
Slutsats: Dumpventilen läcker som ett såll...

Nu skruvade jag tillbaka inredningen och satte dessutom dit en extra oljetrycksmätare i det tomma instrumenthålet.Jag bytte ut lambdasonden till en annan som jag har ligger som har bättre kablar och jag kommer låna ett originalchip som passar till en styrbox jag har lånat och se om det fungerar bättre i besiktningen då.Andra stift skall nog på också sedan är det besiktningsdags...Nu väntar jag på att det skall bli måndag så jag kan jaga wire till handbromsen...until next time...

Inga kommentarer: