onsdag, maj 03, 2006

Våren är nära...

...eller egentligen är den redan här. Utanför hör man polarna åka omkring och gasa och själv förbannar man sig för att man är sen med att få bilen i ordning...igen.

Nu är det väl inte så illa som det låter, jag ligger ju trots allt bättre till än planerat(och bättre till än andra år) men ibland känns det väldigt stressigt när solen lyser och fåglarna kvittrar. Det blev inte det bättre av att man åkte på en supertrevlig USA resa och hälsa på syrran, men det ångrar jag definitivt inte.
Resan kan du läsa om här --> USA Resan.

Hursomhelst så när jag för 2 veckor sedan pratade med en polare så hade han beställt besiktningstid och det fanns massor med tid och man kunde få samma vecka utan problem så jag tänkte att då kan jag dröja med det till jag närmare vet när det är dax. I förrgår så pratade jag med en annan polare och då var det inte lika lätt så man kände paniken krypa sig på. Idag beställde jag tid och jag kunde få en tid ca en och en halv vecka fram i tiden vilket jag tycker är acceptabelt, jag har ju trots allt lite kvar att göra.

Så jag var en sväng till garaget idag och fixade lite. på programmet stog utvärdering av drivaxel.

För ett par år sedan bytte jag drivknut efter att jag körde ur den högre inre efter ett förmodat fel på motorkuddarna. Jag skaffade en ny drivaxel på skroten och visste inte då att det fanns olika längder OCH det verkade inte någon annan veta heller då jag frågade på Fordklubbens forum och ingen där visste något. Ett par år senare dök det upp information om att det fanns en uppsättning drivaxlar som var längre och naturligtvis var det en sådan jag hade fått tag på. Om man kör normallugnt så märker man inte någon skillnad, men om man tar en kurva hårt så bottnar drivknuten och man hör ett... dumt ljud :D

Eftersom jag inte helt säkert visste vad som orsakat mitt drivknuts haveri för några år sedan så var det läge att göra en undersökning nu innan allt skulle ihop eftersom jag dessutom skall byta damasker på den axeln. Jag monterade ihop framvagnen med drivaxlen men utan damasker och utan den låsringen som håller drivaxeln på plats i yttre drivknuten. Jag matade sedan fulla utslag på fjädring och styrning för att se hur inre drivknuten arbetade i de olika extremlägena. Provets slutsats blev utmärkt, hur jag än gör och med drivaxeln skuten så att den bottna i yttre drivknuten så har jag alltid minst 1-1.5cm tillgodo så den skall inte kunna åka ut om allt är helt och nu har jag ju nya bra motorfästen som inte kan orsaka samma fel som tidigare så risken skall vara minimal.

Jag avslutade med att montera bort högersidan(för att nya drivknutsdamasker, fet och låsringar skall monteras) och montera vänstersidans fjäderben och drivaxel.

Behöver jag säga att jag längtar ut att åka med bilen? Ny drevsats, nya dämpare och ny koppling och chip. Fungerar allt som det skall så kommer det att bli en riktigt intressant sommar. Största problemet blir väl att ta sig upp ur garaget med 4-puckars sinterlamell men det är ett annat problem.

i morgon skall jag montera nya damasker och packa dem med fett och sedan montera högersidan igen.
Ha det bra tills nästa gång och gasa stumt!

Inga kommentarer: