torsdag, maj 11, 2006

Tappa drivaxel...eller inte

Det blev ju lite dåligt med bilder sist så här kommer en uppdatering. Man vill ju inte tappa drivaxlarna hur som helst. Jag gjorde ju det för några år sedan på grund av dåliga motorkuddar å jag bygde nya motorfästen(här & här) strax efter men uptäckte iår när jag skulle justera dem att de behövde förstärkas(här & här). Inte världens vackraste men det fungerar bra.

Eftersom det gått några år sedan och jag märkt att den drivaxel jag bytte till på höger sida var för lång så bytte jag tillbaka till den gamla drivaxeln men med fräscha drivknutar. Den gamla drivaxeln är ca 20mm kortare och jag ville därför kolla så att jag inte skulle tappa den igen. Iom att jag skulle byta drivknutsdamaskerna så hade jag ju allt isärplockat så det var enkelt att kolla så att frigången var ok. Det visade sig att det var goda marginaler. Så nu är det nya damasker(här & här) och kortare axel på höger sida så det skall fungera bra att köra med på bana. Jag är nöjd med resultatet men det finns ingen tid innan besiktning att tvätta bort allt kladd som kommit från de läckande damaskerna så det får bli en senare fråga.

Nu har jag också städat lite bland diverse slangar i motorrummet så det blir lite prydligare än det var förra säsongen, det känns skönt. Jag har också lyckats få till en någorlunda bra(=läs besiktningsvänlig) återcirkulerande vevhusventilation OCH kunna ha det stor K&N Kon filtret. Det känns bra. Jag monterade också dit kylare, Intercooler, vattenslangar och dyligt.

Med den nya kopplingen(här) så behövdes det ett nytt kuggsegment till koplingspedalen(här, här, här, här & här). Det var lite krångligt att komma åt under instrumentpanelen för att få bort pedalstället men det gick ändå väldigt bra. Man kan se skillnaden på diameter på kuggsegmenten här, det nya är till höger och det gamla till vänster. Jag trodde först att det nya skulle vara av mindre diameter då lamellkorgen är hårdare avfjädrad men tydligen hade jag fel ;) Den ändrade hävstångsmekanismen sitter i lamellkorgen inte på kopplingspedalen. Jag monterade dit den bakre kardanaxeln samt bromsarna fram.

Det skall dit nya bromsskivor, klotsar fram samt helt nya olja i hela systemet senare i sommar. Jag bytte ju förra året till MINTEX 1144 bromsklotsar men jag kan säga att de är skräp och jag är mycket missnöjd med dessa. Jag kommer sedan att köra på Performance Friction belägg istället, då blir det bra. Jaja ni får ha det så bra tills nästa gång, kanske bara kanske så står bilen på fötterna efter en provtur.

tjingeling

Inga kommentarer: