tisdag, juni 06, 2006

Ombesiktning...

Fan...
Jag var och gjorde en ombesiktning i torsdag och jag hade ju hittat en massa vakuumläckage och sådant. T.ex. så läckte dumpventilen duktigt så jag pluggade den temporärt men handlade sedan en ny på SAAB efter som de har likadana som jag har men med mässingsinnanmäte istället för plast.
Hursomhelst så hoppades jag att bilen skulle gå igenom eftersom jag tätat ett par läckage men eftersom bilen borde gå fetare med vakuumläckage så trodde jag inte helt säkert att det skulle gå bra men man hoppas ju alltid.
Jag kom till besiktningen vid strax efter kl 07:00 och där stod en TexMex-vagn som skulle besiktigas, bra med frukost tänkte jag men han ville inte sälja något till mig... konstigt ;)
Jag fipplade i ordning insatsröret och såg till att jag kunde ställa CO-halten på boxen sedan gick jag in och skrev in mig på deras terminal. Precis när jag satte mig i bilen igen så fick jag köra in, tur att jag fixade röret etc. innan jag skrev in mig.

Nu fick jag ju den suraste av bilprovningsgubbar och han fick motorstopp två gången... han blev ännu surare :D
Och han blev säkert gladare när en av hans arbetskamrater påpekade att "Fick du motorstop, blev du sur nu" i mycket glad ton :D Jag kan ju säga att han som sa så var den som besiktigade min bil förra gången och han blev inte sur för att få motorstop. Han var en riktigt bra kille faktiskt.

Jaja, Jag sa åt gubben att prova handbromsreserven men han lyssnade nog inte utan sa att den kunde man inte göra här...
Orkade inte bråka men det hade ju varit fint och kunna ställa hanbromsreserven när han hade bilen upphissad.
Bromsarna gick igenom utan problem i alla fall, nytt o fint sa han...

Lambda värdet var en katastrof, sämre än förra gången. Jag fick 1.3 första gången jag besiktigade men nu var det 1.38... en solklar 2:a. Inte ens med lite välvilja kunde den gå igenom... fan men jag hade ju misstanke om det.

Nu hade jag monterat dit min gamla lambdasond som jag för några år sedan bytt för jag trodde(inte visste) att den var trasig så jag blev lite misstänksam mot den. Jag mätte den med ett oscilloscope och ett interfacekort som jag gjort men jag fick inte några värden alls. Provade senare även den som jag hade som är nyare men som en sladd var av på(visade sig vara till förvärmningen) men jag fick inte något från den heller... surt.

Senare på helgen så lånade jag en lambdasond, en 2.5bars mappsensor. Jag monterade direkt på lambdasonden för om det var ett sådant fel så skulle det direkt märkas. Åkte sedan hem från Örebro och den verkade gå lite mindre "nervöst" eller vad man skall säga. Det kan ju naturligtvis vara ett önsketänkande från min sida eftersom jag hade höga förväntningar om detta, den nyare lambdan som jag hade har ju trots allt gått drygt 5000Mil och det är hårt. Och dessutom så sitter den monterad i turbon och där är det ju som bekant hyggligt varmt.

Jag körde någon dag med detta och det verkar som om soppaförbrukningen har sjunkit från 2-2.5liter/mil till 1 liter/mil inklusive något gasande och det är ju upplyftande.
Men man vill ju inte åka in på besiktningen utan att ha kollat upp saker så jag har allokerat en 4-gas mätare samt inhandlat en Innovative LM-1 bredbandslambda tillsammans med en kompis så nu skall man kunna ha lite bättre koll även när ja får på chippet sedan.

Idag skall jag nog klämma i sonden samt prova 4-gasmätare, skiljer de mycket har jag väl avgasläckage och får fixa det men då VET man i alla fall. Tidigare var man ju innihelvete duktig på att gissa ;)

Skall även plocka bort bromsoken fram för att få nipplarna borttagna av en polare, ena nippeln är av :(

Förra året som försvann min instrumentbelysning så jag har fixat lite med det också.
Efter en snabb felsökning så visade det sig att reostaten var trasig. Jag plockade isär den och det visade sig att en lödning hade släppt i den. Lödningen får ta hela belastningen när man tar bort eller sätt dit kontakten så det var inte så konstigt. Lampan i resostaten var också trasig.
Jag tvättade och lödde dit spänningsmatningen igen samt lödde dit en grön diod(Elfa Art Nummer 75-004-16) med ett 500Ohms motstånd och när jag satte dit det igen som blev det mycket bra.
Den lampan har nog varit trasig sedan innan jag köpte bilen och den lampan som sitter i justeringen av hastigheten till vindrutetorkarna är nog också trasig(jag förutsätter att det finns en lampa där som är trasig) så jag skall nog göra samma operation med den.
Skönt att kunna se hur fort man kör ;D

Until next gas...
CU

Inga kommentarer: