fredag, juli 18, 2008

Småbilar är dumt...

[Små hjulhus suxx]
Alltså det här med däck och frigång mot övriga bilen suger riktigt hårt ibland. Som synes på bilden här intill så har jag åkt med något för stora däck till att par något för tighta fjäderben :P jag behöver också göra en ganska omfattande hjulinställning som man kan se på bilden eftesom slitaget inte bara kommer från att däcket tagit i nedre fjäderskålen.
Naturligtvis blev det nedslag på besiktningen och jag får har lånat ett par mindre hjul för ombesiktning och det kommer se rätt fånigt ut med tanke på hur stor skillnad det är i dimension.

Jag kommer att bygga om fjäderbenet så att man får större plats för fälg och däck, se skissen. Tanken är att ta bort all plåt på fjärbenstallriken mellan den blå och den gula linjen för att sedan knacka in plåten och svetsa den vid den blå linjen och på så sätt tjäna en massa utrymmer för däck och fälg, tror jag kunde tjäna runt 30mm. Att man skulle få några märkliga brytningar på grund av att fjädern inte är centrerade kring självaste dämparröret verkar nåoglunda osannolikt då den största brytningen kommer från den sneda belastning som lägs på ett McPhearson ben med tanke på dess konstruktion

Inga kommentarer: