lördag, maj 13, 2006

Motorstopp....eller inte?

Idag var det då isärplockning av startmotor på schemat.Jag tog bort den och testade enbart motorn utan solenoidoch den gick men kanske inte perfekt så jag plockade isärmotorn och rengjorde och smorde. Den gick verkligen lätt sedan, inte som innan...
Prokörde motorn och det såg mycket bättre ut.Provkörde sedan solenoiden också men motorn ville knappt snurra. Jag tog isär solenoiden. Det krävdes lite lödning. Jag är förvånad att den gick att starta över huvudtaget förra året. Så mycket skit, och så illa bränd som den var...

Jag gjorde rent och fettade inte försiktigt med kopparpasta och satte ihop allt. Det innebär lite lödning men ingetavancerat så det kan nog göras av de flesta med en hyggligt kraftig lödkolv.
Jag hade en 75w:are och det gick bra.

Jag provkörde direkt mot batteri och den gick fint :D
Nu monterade jag startmotorn på bilen och skulle provköra. Jag kollade oljan och vattnet...igen och det såg bra ut. Sedan vred jag på tändningen och såg till att den fick ordentligt soppatryck.Vred ett hack till och brum brum, den gick igång direkt trots att den varit avstängd sedan i december.

Intressant ljud från nya växellådan :p Nu fick den gå en liten stund. Stängde av och kollade oljan och vattnet ochfyllde på lite. Startade och den fick gå varm.
Så man skulle prova att köra med sinterkoppling, det skall ju vara så svårt att köra med. Digitalkoppling, massor med motorstop etc. Jag skall upp för en backepå 25% med sinterkoppling som jag skall köra för första gången och jag har kört volvo 745 automat hela vintern. Jag tippade på 5 motorstop. Flickvännen tippade på 3 och polaren på mellan 5-8st... Det såg inte så ljust ut

Döm om min förvåning när det var mycket lättare än alla skrönor.Jag smög ut garaget och uppför backen utan problem.
Lät den gå en stund och ryka av sig alla oljor som fanns på muttrar etc. Sedan rullade jag iväg på 1:an, smög i 2:an osv alla växlar fungerade fint.Gasade på lite försiktigt...pofff Jag hade visst glömt att skriva åt en slangklämma mellan turbon och intercoolern. Snabbt fixat. Jag tog någraprovrundor och parkerade bilen i garaget igen.

På hela taget är jag mycketnöjd. Nya lådan verkar fungera fint det lilla jag åkt med den. Nya bussningarnatill växelspaksstället gjorde susen, stumt och fint.
I morgon skall jag putsa på bromsrören, fixa lite med handbromsen samt byta till originalchip och sätta på katten samt sätta på frontspoilern. Sedan är det motortvätt och hasplåt kvar. På tisdag är det besiktning...hur svårt kan det va :D

När jag sedan satte mig och skulle köra 745:an igen så hade jag vant mig av med att köra automatare...det gick fort :D
Ha det bra tills nästa gång...

Inga kommentarer: